BRIGHT FUTURE

Investment and Economic growth

BRIGHT FUTURE

Investment and Economic growth

About Blog

if you are looking for insightful and practical economics blog,you have come to the right place

I hope that this blog provides clear points about economic

۲۷ مرداد ۹۷ ، ۰۸:۴۶

Jameh Mosque of Iran Mall


در جامعه ایرانی و اسلامی مساجد نقش موثری در پاسخگویی به نیازهای فردی و اجتماعی افراد دارند. از ساخت اولین عبادتگاه مسلمانان حدودا دوازده قرن می‌گذرد و در تمام این دوران این مکان مقدس علاوه بر آن که محلی برای انجام فرایض دینی مسلمانان بوده است، با آگاهی بخشی و اطلاع رسانی درباره موضوعات مهم و به روز جامعه توانسته زمینه ساز ارتقای فرهنگی شود.

پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله درباره اهمیت مساجد فرموده‌اند: سیاست امت من در مساجد است. مساجد از جمله پایگاه‌های مردمی به شمار می‌روند که با تمامی  اقشار جامعه به گونه‌ای در ارتباط‌اند. حضور اشخاص در این مکان مقدس به دور از هرگونه مرز بندی است و در تمامی گردهمایی‌ها افراد از هر طبقه‌ای ضعیف و نیرومند، فقیر و غنی در کنار یکدیگر به نماز می‌ایستند و اختلافات طبقاتی را از میان می‌برند و همچنین با ایجاد صمیمیت و اتحاد هراس در دل‌های مخالفان می‌اندازند.

چشم نوازترین معماری بناهای تاریخی و به خصوص مساجد به دوران سلجوقیان بر می‌گردد. در این دوران بوده است که مدارس و مساجد برای نخستین بار چهار ایوانی شده‌اند. از جمله معروف ترین مساجد چهار ایوانی می‌توان به مسجد جامع اصفهان اشاره کرد. کاشی کاری‌های باشکوه، گچبری‌های خیره کننده، و به کار گیری هنرمندانه رنگ‌ها اوج شکوفایی هنر معماری ایران را در این دوره به نمایش گذاشته است.

پروفسور پوپ، ایران‌شناس معروف در کتاب خود «بررسی هنر ایران» درباره معماری باشکوه مساجد ایرانی می‌نویسد:

"کوچک‌ترن نقطه ضفعی در این بناها دیده نمی‌شود. اندازه‌ها بسیار مناسب اند، نقشه بسیار قوی و زیبا و به طور خلاصه توافقی است بین یک دنیا شور و هیجان و یک سکوت و آرامش باشکوه که نماینده ذوق سرشار زیبایی‌شناسی است و منبعی جز ایمان مذهبی و الهام آسمانی نمی‌تواند داشته باشد."

به کارگیری نقوش و سنگ‌های فیروزه ای رنگ در مسجد شیخ لطف الله و مسجد گوهرشاد نمونه‌ای باشکوه از زیبایی خیره کننده معماری ایرانی است که توانسته‌اند جایگاه ویژه‌ای را برای جاذبه گردشگری کشور ما به ارمغان آورند. امروزه گردشگری درحال تبدیل  به یکی از ارکان اصلی اقتصاد تجاری جهان است؛ و بسیاری از برنامه ریزان و صاحبنظران از صنعت گردشگری به عنوان رکن اصلی توسعه اقتصادی یاد می‌کنند. (۹۷, ۲۰۱۳, Ivanka)

گذر از دوران طلایی معماری ایرانی موجب شده است تا امروزه کمتر شاهد نمایش چشم نواز  این هنر در کشورمان باشیم. عده‌ای دلیل اصلی آن را ضعف معماران و آرشیتکت‌های ما می‌دانند و برخی نیز کم تجرگی را عاملی مهم در نظر گرفته‌اند. تلاش برای حفظ میراث فرهنگی و بالا بردن کیفیت معماری یک ضرورت در عصر معاصر است.

با توجه به ضرورت و اهمیتی که این مکان مقدس در نزد مسلمانان دارد مجتمع چندمنظوره بازار بزرگ ایران- ایران مال- که به تازگی در شمال غربی تهران و در منطقه 22 احداث شده است فضایی به مساحت 1200 متر مربع را به مسجد جامع باشکوه این مجموعه اختصاص داده است. مضاف بر آن، این مجتمع چندمنظوره تجاری، تفریحی، فرهنگی، گردشگری دارای 40 نمازخانه است که در طراحی و ساخت آن از به روز ترین و باکیفیت ترین امکانات و دانش هنرمندان و معماران برجسته ایرانی بهره گرفته شده است.

مسجد جامع ایران مال را می‌توان نمونه‌ای شایسته از ترکیب هنر معماری ایرانی و اسلامی با توجه به معیارهای امروزی در نظر گرفت. امید است که با افتتاح این مجموعه عظیم، مسجد جامع بتواند پاسخگوی آسایش و آرامش طیف وسیعی از مسلمانان ایرانی و خارجی حاضر در این مجتمع شود.

Comments  (۰)

No Comment still register

Send Comment

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی