جدیدترین نمایشنامه هایی که روانه بازار شدند
به گزارش ایسنا، نمایشنامههای «ارنانی» نوشته ویکتور هوگو با ترجمه رامتین شهبازی و با قیمت ۲۹هزار تومان، «مراقبت شدید» نوشته ژان ژنه با ترجمه مدیا کاشیگر و با بهای ۱۷هزار تومان، «آدمها» نوشته استفان کَرَم با ترجمه محمد منعم و با قیمت ۲۹ هزار تومان، «اتاقها» اثر فیلیپ مینیانا با ترجمه زیبا خادمحقیقت و با قیمت ۱۷ هزار تومان، «ویلیکو ویلیکو بدو» اثر ابراهیم پشتکوهی با بهای ۱۵هزار تومان، «سگها و استخوانهای مادرم» اثر مژگان خالقی و با بهای ۱۲هزار تومان، «تیولا» اثر علی عابدی با قیمت ۱۵هزار تومان، «تاسها» اثر نستور کابایرو با ترجمه شهاب نادری و قیمت ۱۵هزار تومان، «صحنههای دودی» اثر نیک زاگون با ترجمه فرهاد بیگدلو با قیمت ۱۵ هزار تومان و «سه روایت جعلی» نوشته اصغر نوری با قیمت ۱۵هزار تومان از سوی نشر نیماژ در کتابفروشیها عرضه شدهاند.
در معرفی نمایشنامه «ارنانی» اثر ویکتور هوگو آمده است:نمایشنامه ارنانی یا هرنانی یکی از بحثانگیزترین نمایشنامههای تاریخ ادبیات نمایشی محسوب میشود. نمایشنامهای که در نخستین شب اجرا مجادلات بسیاری را میان علاقهمندان تئاتر برانگیخت. هوگو در این نمایشنامه آنچه بهعنوان تئوری نظری درباره مکتب رمانتیسیسم را در ذهن داشت، به صورت عملی پیاده کرد. هوگو در این نمایشنامه اگرچه کشور اسپانیا را بهعنوان بستر رخداد داستانهای خود برمیگزیند، اما میکوشد تصاویری از جامعه فرانسه دوران خود، یعنی سرخوردگیهای انقلاب کبیر فرانسه را در اثرش جای دهد.
در معرفی «مراقبت شدید» اثر ژان ژنه میخوانیم: مراقبت شدید اثر ژان ژنه (۱۹۱۰-۱۹۸۶) شاعر، نمایشنامهنویس و رماننویس فرانسوی. در کودکی و نوجوانی به جرمها و دزدیهای کوچک مشغول بود و بعد از تجربه زندان به نویسندگی روی آورد. رمانهای خاطرات یک دزد و بانوی گلهای ما، و نمایشنامههای سیاهان، کلفتها، بالکن و مراقبت شدید از مهمترین آثارش به حساب میآیند. او در کنار نویسندگی یک روشنفکر فعال هم بود و به اتفاقهای سیاسی و اجتماعی فرانسه و دیگر کشورهای دنیا واکنش نشان میداد.
در معرفی «آدمها» اثر استفان کَرَم هم عنوان شده است: «آدمها» اثر استفان کَرَم (۱۹۷۹-) نمایشنامهنویس و فیلمنامهنویس امریکایی، از والدینی مهاجر؛ لبنانی/ایرلندی. از دوره دبیرستان عاشق تئاتر بود و در کالج دانشگاه براون تحصیل کرد. دو نمایشنامه اولش، «سخنرانی و مناظره» (۲۰۰۶) و «پسران پیامبر» (۲۰۱۱)، کمدی سیاه بودند که نامزد نهایی جایزه پولیتزر بودند. کنش روایی نمایشنامه «آدمها» در ۹۰ دقیقه بدون قطع ترسیم شده، و در آپارتمان بریجید بلیک، جوانترین عضو خانواده که بهتازگی با ریچارد سعد به اینجا نقلمکان کرده، در محله چینیهای منهتن نیویورک اتفاق میافتد. این زوج جوان میزبانی شام عید شکرگزاری بقیه اعضای خانواده بلیک را عهدهدار شدهاند: والدینش اریک و دیردری، خواهر بزرگترش اِیمی و مادربزرگش مومو. با این مجموعه، کَرَم وارد چالشی میشود که هر نمایشنامهنویس بزرگ آمریکایی باید از آن سربلند بیرون بیاید، ساختنِ درامی خانوادگی که بتواند بیانی فراتر از دغدغههای شخصی نویسنده داشته باشد.
نمایشنامه «آدمها» نامزد جایزه پولیتزر ۲۰۱۶ بود و همان سال، مجموعهای از جوایز معتبر را به خود اختصاص داد: درامادسک، اوبی، تونی، حلقه منتقدان خارجی و حلقه منتقدان نیویورک.
در معرفی «اتاقها» اثر فیلیپ مینیانا، آمده است: «اتاقها» اثر فیلیپ مینیانا (۱۹۴۶-) یکی از مطرحترین چهرههای ادبیات نمایشی معاصر فرانسه که با بیش از 40 سال تجربه، همواره در پی ابداع فرمهای نوینی است تا به یاری آنها بتواند هرچه مؤثرتر دنیا و زمانه خود را در آثارش منعکس کند.
در معرفی «ویلیکو ویلیکو بدو» نیز میخوانیم: «ویلیکو ویلیکو بدو» اثر ابراهیم پشتکوهی نمایشنامهنویس و کارگردان تئاتر ایران است که نگاهی نو به اسطوره و حضور اسطوره در زندگی انسان معاصر دارد. تخیل، طنز، شکستن کلان روایت، چندصدایی، اهمیت لحن، گریز از یکدستی زبان و به چالش کشیدن گفتمان غالب از ویژگیهای آثار ابراهیم پشت کوهی است. نمایشنامه«ویلیکو ویلیکو بدو» یک اثر با الگوی سفر قهرمان است. سفر پر از تخیل و خیال به عمق تاریخ و تمدن است. تقابل عشق و جنگ است. ترکیب موزیک راک و جز و جنون و جادو است. عصیان علیه خاموشی و استبداد است. روایتی نو از هفت تمدن و هفت قصه عاشقانه است. داستان بریدن رگ دستان شهرزاد است.
در معرفی نویسنده نمایشنامه «سگها و استخوانهای مادرم» هم آمده است: «سگها و استخوانهای مادرم» اثر مژگان خالقی نویسنده، کارگردان و بازیگر تئاتر و فارغالتحصیل کارشناسی ارشد کارگردانی تئاتر از دانشکده سینما تئاتر. کارگردان نمایشهایی از جمله «تو مشغول مردنات بودی»، «بازی استریندبرگ»، «کلاغ» و چند نمایش دیگر. نویسنده نمایشنامههای «کهکشان راه شیری»، «منم ندیمهی مدهآ»، «بیوهی سیاه، بیوهی سفید» و…
علی عابدی نویسنده «تیولا» نیز اینگونه معرفی شده است: علی عابدی (۱۳۴۹-) نمایشنامهنویس و کارگردان، متولد بجنورد. او در آثارش سبک خاص خود را دارد: ترکیبی از سوررئالیسم و ابزورد که با آن به دغدغههایی نظیر جنگ و افراد حاشیهای اجتماع میپردازد. نثری صیقلیافته و شخصی که با طنزی گزنده همراه میشود، از ویژگیهای بارز زبان در نمایشنامههای علی عابدی است که جوایز زیادی را برای او به ارمغان آوردهاند، از جمله جایزه متن برگزیده در بخش حرفهای جایزه ادبیات نمایشی جشنواره بینالمللی تئاتر فجر (۱۳۹۶) برای نمایشنامه تیولا. از دیگر آثار علی عابدی میتوان به نمایشنامههای خرمگس و این خونه بههم ریختهست اشاره کرد.